Legea privind asigurarea calitaţii in domeniul serviciilor sociale
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 754 din data de 9 noiembrie 2012 a fost publicata Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale.
Legea vizeaza simplificarea procedurii de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, urmarind crearea unui sistem unitar care sa permita o evaluare corecta si echitabila a calitatii serviciilor sociale, prin introducerea unor standarde, criterii si indicatori de calitate.
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 754 din data de 9 noiembrie 2012 a fost publicata Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale. Legea vizeaza simplificarea procedurii de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, urmarind crearea unui sistem unitar care sa permita o evaluare corecta si echitabila a calitatii serviciilor sociale, prin introducerea unor standarde, criterii si indicatori de calitate. Astfel, acreditarea furnizorului de servicii sociale presupune urmatoarele etape: - evaluarea furnizorului in baza un criterii specifice, ce reprezinta cerintele de baza prin care se evidentiaza capacitatea acestora de a infiinta, a administra si a acorda servicii sociale; - aprobarea sau respingerea cererii de acreditare a furnizorului; - eliberarea certificatului de acreditare; - inregistrarea furnizorului acreditat in Registrul electronic unic al serviciilor sociale, constituit de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Certificatul de acreditare se acorda pe perioada nedeterminata. In situatia in care, in primii 3 ani de la data eliberarii certificatului de acreditare, furnizorul nu a infiintat servicii sociale sau niciunul dintre serviciile sociale infiintate de acesta nu a primit licenta de functionare, acreditarea furnizorului este retrasa din oficiu si acesta este radiat din Registrul electronic unic al serviciilor sociale. Acreditarea serviciului social presupune urmatoarele etape: - evaluarea serviciului social in baza standardelor minime de calitate, ce reprezinta cerintele minimale privind eficacitatea si eficienta activitatilor desfasurate in raport cu nevoile beneficiarilor, obiectivele asumate, rezultatele asteptate; - aprobarea sau respingerea cererii de acreditare a serviciului social; - eliberarea licentei de functionare provizorie/licentei de functionare; - inscrierea serviciului social acreditat in Registrul electronic unic al serviciilor sociale. Pentru a solicita acreditarea serviciilor sociale, furnizorul trebuie sa detina obligatoriu certificat de acreditare ca furnizor de servicii sociale. Acreditarea initiala a serviciilor sociale se realizeaza in doua etape: - acordarea licentei de functionare provizorie, pe perioada de 1 an, in baza fisei de autoevaluare completata de solicitant si transmisa compartimentului de specialitate al MMFPS - acordarea licentei de functionare pe o perioada de 5 ani (care include si perioada de licentiere provizorie), in baza rapoartelor de evaluare de teren, intocmite de o echipa de inspectori sociali. Alte prevederi se refera la introducerea nivelelor de calitate a serviciilor sociale, prin incadrarea in 3 clase de calitate, in baza indicatorilor de performanta/excelenta, clasa a III-a reprezentand nivelul de referinta, respectiv indeplinirea standardelor minime de calitate, iar clasa I fiind cel mai inalt nivel de calitate. De asemenea, actul normativ reglementeaza responsabilitatile Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale cu privire la organizarea si derularea activitatilor de standardizare si de acreditare. Legea cuprinde si reglementari referitoare la conditiile suspendarii si retragerii acreditarii, precum si introducerea unor sanctiuni pentru nerespectarea legislatiei in domeniu.