AEA

 


Exceptie de neconstitutionalitate admisa dar neaplicata

Avem o situaţie inedită: legiuitorul a preluat într-un nou act normativ nişte dispoziţii pe care, anterior, Curtea Constituţională le-a declarat neconstituţionale în două rânduri.

Ce spune Codul fiscal?


Următoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate:
a) întreprinzătorii titulari ai unei întreprinderi individuale;
b) membrii întreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoană fizică autorizată să desfăşoare activităţi economice;
d) persoanele care realizează venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidenţa contabilă în partidă simplă.

Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate pentru aceste persoanele este diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale, sau valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportată la cele 12 luni ale anului, şi nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia.

De asemenea, au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate, persoanele care realizează, în regim de reţinere la sursă a impozitului pe venit:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
b) venituri din activităţi desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor civile încheiate potrivit Codului civil, precum şi a contractelor de agent;
c) venituri din activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extrajudiciară;
d) venitul obţinut de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, care nu generează o persoană juridică.

Pentru aceste persoane, baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia.

Ce spune Curtea Constituţională?


În luna octombrie 2010, Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra dispoziţiilor aplicabile la acea dată din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii care  prevedeau că persoanele care realizau venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din dividende şi dobânzi, venituri din drepturi de proprietate intelectuală realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere şi alte venituri care se supun impozitului pe venit datorează contribuţia la asigurările sociale de sănătate iar aceasta nu poate fi mai mică decât cel rezultat prin raportare la cuantumul unui salariu de bază minim brut pe ţară, lunar. Din 1 iulie 2012, aceste dispoziţii au fost preluate de Codul fiscal.

Obiectul criticii formulate prin excepţia de neconstituţionalitate avea în vedere doar prevederile referitoare la limita minimă de plată, respectiv la calculul contribuţiei raportat la salariul de bază minim brut pe ţară, lunar.

Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate, constatând că aceste dispoziţii sunt neconstituţionale în măsura în care se interpretează că valoarea contribuţiei minime la fondul de asigurări sociale de sănătate, datorată de persoanele care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din dividende şi dobânzi, venituri din drepturi de proprietate intelectuală realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere şi alte venituri care se supun impozitului pe venit, nu poate fi mai mică decât cuantumul unui salariu de bază minim brut pe ţară, lunar.

Decizia Curţii s-a întemeiat pe argumentul nerespectării principiului constituţional al justei aşezări a sarcinilor fiscale.

Invocând jurisprudenţa sa anterioară, Curtea a reamintit că aşezarea justă a sarcinilor fiscale trebuie să reflecte însuşi principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii, prin impunerea unui tratament identic pentru situaţii identice, care să ţină cont, în acelaşi timp, de capacitatea contributivă a contribuabililor, luând în considerare elementele ce caracterizează situaţia individuală şi sarcinile sociale ale acestora.

Curtea a mai constatat că obligaţia de plată a unei contribuţii minime raportată la salariul de bază minim brut pe ţară, lunar, poate conduce, în practică, la obligarea asiguratului de a plăti o contribuţie mai mare decât înseşi veniturile realizate. Or, o asemenea prevedere nu poate fi considerată, sub niciun aspect, ca asigurând proporţionalitatea şi caracterul rezonabil al sarcinii fiscale.

Decizia Curţii Constituţionale a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 23 decembrie 2010.

Ulterior pronunţării acestei decizii, dar anterior publicării sale în Monitorul Oficial, art. 257 alin. (2) lit. f) teza finală din Legea nr. 95/2006 a fost din nou modificat, preluându-se însă, în mod identic, soluţia legislativă declarată ca fiind neconstituţională. Curtea Constituţională, din nou sesizată, a declarat din nou neconstituţionale aceste dispoziţii, prin Decizia nr. 335/2011, publicată în Monitorul Oficial nr. 355 din 23 mai 2011.

Din păcate, ambele hotărâri ale Curţii Constituţionale au fost ignorate de legiuitor, care nu le-a transpus în practică niciodată prin modificarea corespunzătoare a Legii nr. 95/2006; mai mult decât atât, deciziile nu au fost luate în considerare nici la elaborarea noilor reglementări din Codul fiscal, aplicabile de la 1 iulie 2012.

Concluzie

De la data publicării în Monitorul Oficial, deciziile Curţii Constituţionale sunt obligatorii pentru toţi, inclusiv pentru organul fiscal.

Însă, procedeul folosit de legiuitor, prin preluarea aceloraşi dispoziţii în cadrul unui nou act normativ, este unul imoral, desigur. Urmează, din păcate, să aşteptăm o nouă decizie a Curţii Constituţionale pentru această situaţie deja veche.

Acte normative aplicabile:
Art. 29621 alin. (1) lit. a)-f), art. 29622 alin. (2) şi alin. (5) din Codul fiscal
Decizia Curţii Constituţionale nr. 1394/2010 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (2) lit. f) teza finală din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii

Sursa: juridice.ro